Tuesday 8 March 2011

ALATAN TEKNOLOGI

~ USB Home Pregnancy Test Kit (PTeq) ~



Merupakan alat penguji kehamilan digital yang pertama di dunia yang dapat dihubungkan melalui jaringan USB. Melalui software yang ada, pengguna akan mengetahui tingkat hormon yang terdapat dalam badan dan datanya boleh disimpan ke dalam komputer dan boleh menggunakan data tersebut pada bila-bila masa sebagai analisa.Alat ini bukan sahaja boleh digunakan untuk mengukur tingkat hormon ketika hamil bahkan ketika seseorang wanita ovulasi.


~ iWatch ~ 



Jam ini bukan jam biasa. Salah satu keluaran Apple yang dilengkapi dengan WiFi & Bluetooth boleh disambungkan ke iPhone/ iPad.Alat ini mampu menyimpan data sebesar 16GB dan mempunyai projektor LCD untuk menampilkangambar-gambar dari iPhone/ iPad. Dilengkapi alat prakiraan cuaca dan tersedia dengan pelbagai warna menarik. 


~ iPhone dan tekanan darah ~


iHealth Blood Pressure iPhone keluaran terkini daripada iHealth Labs boleh mengukur dan merakam denyut jantung serta tekanan darah. Kit ini dilengkapi dengan alat pengukur darah serta pengecas bateri.Alat ini sesuai untuk pengguna yang mempunyai masalah Hipertensi darah yang kronik.Bagi mereka yang mementingkan gaya hidup sihat juga boleh menggunakan kit ini sebagai langkah berjaga-jaga mendapatkan risiko penyakit berbahaya. Alat ini boleh dimiliki dengan harga pasaran 100$.


~ Jam memprogram mesej ~


 Jam digital unik yang diberi nama Programmable Message Clock menampilkan teknologi penggunaan LED yang membentuk imej tulisan melayang di udara. Alat ini mampu meninggalkan pesan secara berkala maksimum 900 karakter dengan menggunakan alat kawalan. Alat ini juga berfungsi sebagai jam biasa yang mempunyai penggera (alarm).  


~ Pembentuk garis lurus ~


Teknologi yang dilihat amat mudah tetapi fungsinya yang menarik. Alat ini telah dicipta oleh Giha Woo dari Korea. Ini adalah satu alat yang boleh melakarkan garisan pada pen atau pensil dengan tepat dan mudah sekali. Tanpa perlu menggunakan pembaris ia mampu memudahkan kerja kita dengan hanya menyatukan pada pen kita kemudian menggerakkanya mengikut garisan yang kita mahukan.


~ Breville Radio Toaster ~


Produk yang menggabungkan dwifungsi sebagai alat pembakar roti  dan radio. Alat ini berada di pasaran dengan harga US$80. Mempunyai reka bentuk klasik, ringkas dan menarik.
Anda boleh mendengar siaran radio kegemaran sambil menunggu roti dibakar. Yang lebih menarik, alat ini boleh dihubungkan dengan pemain MP3. 


~ Walkin' Bag ~


Beg roda yang digabungkan dengan teknologi kerusi lipat. Sesuai untuk mereka yang ingin ke destinasi yang jauh. Sambil menunggu ketibaan kapal terbang, kereta atau bas, anda boleh berehat sebentar. Kemudahan ini dapat mencegah lenguh-lenguh di kaki akibat berdiri terlalu lama. Kerusi ini mampu menampung berat sehingga 136 kg. Mudah dibawa kerana saiznya yang standard.Terdapat dalam variasi warna dengan harga US$125.


~Kaca mata penerjemah ~







Alat ini merupakan teknologi ciptaan jepun. Berbentuk kaca mata tanpa lensa. Tele Scouter  ini akan membantu orang yang mengenakannya untuk memahami bahasa lawan bicaranya. Syaratnya, kedua orang yang sedang bercakap-cakap harus mengenakan kacamata ini. Hasil terjemahan akan tersedia secara cepat melalui suara dan teks. setiap ucapan pembicara akan ditangkap oleh mikrofon, diterjemahkan oleh software penerjemah dan terjemahan akan tersedia, baik dalam bentuk teks mahupun audio.



~ Otoku Kaoru Fragrant Shirt ~


Kemeja yang disertakan dengan keharuman bunga mawar sebuah ciptaan abad ini yang mempunyai ciri keunikan tersendiri. Wangian tersebut berbentuk kapsul yang tersedia disebalik baju. Anda hanya perlu memecahkan kapsul tersebut untuk mengeluarkan harumannya. Produk ciptaan Jepun oleh Yamaki Co. Ltd boleh didapati dengan harga 3.000 yen.


~ Dunhill Biometrik Wallet ~

Dompet ini dilekapkan dengan pembaca cap cari di bahagian hadapan untuk membukanya. Kulit luarnya dibuat menggunakan karbon fiber yang agak kuat sehingga sukar untuk dibuka. Dompet ini mempunyai bluetooth untuk dipadankan dengan telefon bimbit. Alat penggera (alarm) akan berbunyi sekiranya dompet atau telefon bimbit telah dicuri. Produk berkualiti tinggi ini dijual dengan harga US$825.   






No comments:

Post a Comment